Lipová škola
Lipovú školu tvoria deti od 6 do 15 rokov a ich rodičia, dobrovoľníci, profesionáli z rôznych oblastí, podporovatelia a priatelia jej myšlienky. Projekt vznikol v roku 2016 pre potreby rodín s deťmi na domácom vzdelávaní ako pokračovanie projektu Lesný klub Gaštanko. Snahou projektu je vytvoriť rešpektujúci a bezpečný priestor pre deti, v ktorom majú možnosť sa učiť. Akademický svet vnímame ako nadstavbu osobného sveta. Školu ako miesto, kde inými nástrojmi ďalej rozvíjame svoj vnútorný svet, dispozície, talenty, sily a vôľu a stretávame sa s novými výzvami. Lipová škola vychádza z inšpirácie z prírody, učí sa z nej rešpektu, spolupráci, dôvere a mnohému ďalšiemu.
Vízia
Nech sa každé dieťa stane veľkým, silným stromom s hlbokými koreňmi v zemi, ktoré ho ponesú tým správnym smerom v láske a úcte ku všetkému v jeho živote.
Túžime po tom, aby z našich detí vyrástli šťastní, tvoriví, zdraví a vyrovnaní ľudia, s potrebou prírodu chrániť a pokračovať v jej diele.
Poslanie
Poslaním projektu je vytvoriť priestor, v ktorom dnešné deti dokážu odhaľovať svoju podstatu, svoje talenty a schopnosti. Naučiť ich s láskou sa o svoje talenty starať a s odvahou ich používať tak, aby ich raz zúročili v prospech seba a spoločnosti.
Lipová škola ako obraz
Lipka, staršia sestra Gaštanka, v sebe nesie okrem láskavosti a schopnosti liečiť, aj nadčasovú múdrosť a poznanie mnohých generácií. Jej dary na deti pôsobia pomaly, dáva im čas, aby pod jej rozkošatenou korunou dozreli. Veď kam by aj utekala:), keď je stromom s koreňmi hlboko v Zemi. Ona sama každý rok zažíva, že jej kvety zakvitnú, až keď je ten pravý čas. Spolu s deťmi objavuje svet krásny a zaujímavý, kráčajú na ceste sebapoznania a poznania života.

Základné piliere Lipovej školy
- Ľudia - každému zapojenému dospelému a dieťaťu dáva Gaštanko impulz k intenzívnej vnútornej práci. Verí, že každý má v sebe vzácne hodnoty, ktorými prispieva k spoločnému tvoreniu seba, vzťahov a svojho okolia. Prepojenie rodín s fungovaním Gaštanka je veľmi úzke a potrebné k vzájomnému pochopeniu svojich potrieb. Každé stretnutie, či rozhovor je podnetom k novým pohľadom a sebaskúmaniu. Deti, rodičia, sprievodcovia, dobrovoľníci a podporovatelia, priatelia, komunita.
- Vhodný priestor - v bezprostrednej blízkosti prírody, bezpečný a útulný, podporujúci, prepájajúci individuality do fungujúceho celku, tvorivý, inšpiratívny, tvorený so zreteľom na vývinové a špecifické potreby detí, dynamicky rovnovážny, poskytujúci dieťaťu potrebné zdroje, zdravú stravu a individuálny adaptačný proces.
- Otvorené srdce - vnímavý prístup, vzťah s dieťaťom, viera, dôvera, vďaka a úcta, vzájomný rešpekt.
- Zmysluplné učenie - vychádzajúce z kola roka, vedenie k samostatnosti, rešpektovanie jedinečnosti, podpora sebahodnoty, sebavedomia, sebaprijatia a sebalásky, učenie sa cez vlastnú skúsenosť, zážitok, hru a rozprávkový svet, voľná hra, rytmické striedanie aktivít počas dňa.
Spoznávam v sebe hodnoty, ktorými prispievam k tvorbe sveta založenom na rešpekte a úcte, s radosťou a odvážne.

Každé dieťa:
- Chce byť dobré, ak sa mu to nedarí, hľadám (rodič, sprievodca) odpovede v sebe a v podmienkach, ktoré preň vytváram
- Má radosť zo spoznávania sveta, učenia sa a tvorenia a naučí sa všetko, čo k životu potrebuje, v čase keď na to vnútorne dozrie
- Má v sebe vnútornú múdrosť a vedenie
- Sa učí v súlade so svojimi vývojovými a individuálnymi potrebami
- Potrebuje bdelé a jasné vedenie a usmernenie
- Potrebuje predovšetkým prijatie, bezpečie a pozornosť dospelého

Vzdelávací koncept
Pri sprevádzaní našich detí vychádzame zo štátneho vzdelávacieho programu pre I. a II. stupeň, inšpirácie z iných pedagogík, našich skúseností, tvorivosti a poznania sveta, individuálnych potrieb detí, pilierov Lipovej školy a základných presvedčení:
Na čo kladieme dôraz:
- v centre našej pozornosti je dieťa
- rešpektujeme jeho individualitu a vývojové potreby
- podporujeme ho v objavovaní a rozvoji vlastného potenciálu
- máme záujem o budovanie úprimného vzťahu s každým dieťaťom, kontakt a komunikáciu
- podporujeme deti v študijnej autonómii (učím sa samostatne, z vlastného impulzu, spôsobom, ktorý je pre mňa vhodný)
- deťom prinášame praktické učenie, učenie sa cez zážitok a učenie v prírode
- snažíme sa o rozvoj kritického myslenia a myslenia v súvislostiach
V sebarozvoji nás inšpiruje Intuitívna pedagogika, ktorá pracuje s dospelým a jeho návratom k vnútornej slobode a zodpovednosti. Na základe toho potom lepšie rozoznáva svoje potreby a limity a tiež potreby a limity iných. Takto vie rešpektovať vnútorný svet detí a vytvárať im čo najvhodnejšie podmienky na vlastný sebarozvoj.
Metodika
Každý sprievodca detí si zvolí metódu, s ktorou sa stotožňuje s ohľadom na individuálne potreby detí. Rôznorodosť metód dáva deťom, ktoré zažívajú prítomnosť viacerých dospelých, jedinečnú možnosť spoznať rôzne prístupy. Využívame prvky klasickej pedagogiky, Waldorfskej filozofie a metód, Montessori, Hejného metódu a iné, všetko doplnené svojím individuálnym tvorivým prístupom, ktorý nám prechádza cez srdce.
Podstatou je naša autenticita.
- Mladším deťom dávame možnosť vyhrať sa, pokračujú s voľnou hrou, skupinovými hrami, postupne prechádzajú zo sveta rozprávkového a snového do sveta súvislostí, logického a analytického myslenia. Do učenia zapájame všetky zmysly a telo, nové poznatky im prinášame tak, aby ich dokázali poňať čo najväčšou časťou svojej osobnosti. Učia sa cez zážitok, čo najviac s prepojením na ich praktický život. Postupne v deťoch budujeme schopnosť vyjadriť svoj názor, odprezentovať ho, diskutovať o ňom a konfrontovať ho s iným názorom.
- Staršie deti vedieme k samostatnosti a zodpovednosti za svoje učenie, pripravujeme pre ne nástroj v podobe mapy kompetencií. Za dôležité považujeme to, aby sa dokázali učiť, našli v sebe pre učenie motiváciu, vôľu a im vyhovujúci spôsob učenia sa. Pokračujeme v budovaní ich schopnosti vyjadriť svoj názor, odprezentovať ho, diskutovať o ňom a konfrontovať ho s iným názorom. Vedieme ich ku kritickému mysleniu o sebe a živote. Nezabúdame na telo a dušu mladého človeka a učenie sa nových informácií dopĺňame umením, prácou s rukami a pohybom. Skupinová výučba je doplnená individuálnou výučbou, aj online vzdelávaním.
Zaujali sme Vás?
Do Lipovej školy prijímame rodiny s deťmi školského veku, a to v čase zápisov do štátnych a súkromných škôl, medzi 1.4. až 30.4. (prípadne aj v priebehu školského roka).
V prípade záujmu o zapojenie sa do Lipovej školy nás prosím kontaktujte. Obvykle odpovedáme do 24 hod.